Search This Blog

Thursday, January 19, 2012

ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အထင္အျမင္လြဲမွားမႈမ်ား



ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အထင္အျမင္လြဲမွားမႈမ်ား

လူအမ်ားဟာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အယူအဆအလြဲမ်ား ရွိေနတာ ေတြ ႔ရပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ဟာေတြကေတာ့ ေလ့လာရင္းနဲ႔ ေခ်ာ္ထြက္သြားတဲ့ အလြဲေလးေတြသာျဖစ္ေပမယ့္ တစ္ခ်ိဳ႕ဟာေတြကေတာ့ သီအိုရီရဲ႕ နဂိုအယူအဆကိုပင္ ကာဆီးတဲ့ အလြဲေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။




အလြဲ ၁ ။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီဟာ ဇီဝသက္႐ွိရဲ႕ မူလအစကို ေဖာ္ျပတဲ့ သီအိုရီ ျဖစ္တယ္


ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီဟာ ဇီဝသက္႐ွိ စတင္ျဖစ္ေပၚၿပီး ဘယ္လို ဆက္လက္ေျပာင္းလဲသလဲဆိုတာကို ေလ့လာတာျဖစ္တယ္။ သိပၸံပညာအေနနဲ႔ သက္ရွိရဲ႕မူလအစကို ေလ့လာတာ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအုိရီရဲ႕ အႏွစ္သာရ မဟုတ္ပါဘူး။ သက္႐ွိ ဇီဝဟာ ေဒဝတစ္ပါးက ဖန္ဆင္းသည္ျဖစ္ေစ၊ အာကာသမွ ေရာက္လာသည္ျဖစ္ေစ၊ ပင္လယ္ေအာက္ၾကမ္းျပင္က ေခ်ာ္မီးေတာင္ငယ္မ်ားမွ စသည္ ျဖစ္ေစ၊ စခ်င္သလို စႏိုင္တယ္။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဟာ ဒီျဖစ္လာတဲ့ ဇီဝ ဘယ္လို ေျပာင္းလဲသလဲ။ ဘယ္လို မ်ိဳးစိတ္ေတြျဖစ္လဲ။ ဘယ္လိုမ်ိဳးခြဲသလဲ။ ဆိုတဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲ ျဖစ္စဥ္ေတြကို သာ ဦးစားေပးေလ့လာတာျဖစ္ပါတယ္။ 








အလြဲ ၂ ။ ‘ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ဆိုတာ တိုးတက္ျခင္းေလွကားတစ္ခုကို တက္ရသလိုပါပဲ။ သက္ရွိေတြဟာ ဆင့္ကဲ တိုးတက္လာပါတယ္။’

သဘာဝရဲ႕ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ နိယာမအရ သက္႐ွိေတြဟာ သူတုိ႔နဲ႔ မေလ်ာ္ညီတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္မ်ိဳးမွာ မ်ိဳးသုဥ္းရတတ္တာ မွန္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ေလ်ာ္ညီေလာက္ေအာင္ ေကာင္းေန႐ံုေလးပါပဲ။ ပိုေကာင္းစရာ မလိုပါ။ ဥပမာအားျဖင့္ ေရညိွ၊ အမီးဘား၊ မိႈ၊ ငါးမန္း၊ ပိုဟပ္ စတဲ့ သက္႐ွိေတြဟာ ႏွစ္သန္းခ်ီၾကာလာေပမယ့္ ေျပာင္းလဲျခင္း မ႐ွိသေလာက္ပါပဲ။ သူတို႔ဟာ တိုးတက္မႈဆိုတဲ့ ေလွကားေပၚ စီတန္းတက္ေနၾကတာ မဟုတ္ပါ။ စင္စစ္ေတာ့ သူတို႔ဟာ ခုခ်ိန္ထိ ေပးထားတဲ့ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္မွာ ရွင္သန္မ်ိဳးပြားႏိုင္ေလာက္ေအာင္ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ႐ွိေနၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ပတ္ဝန္းက်င္ အေျပာင္းအလဲ မ်ားစြာရဲ႕ ဒါဏ္ကို ခံႏိုင္ရည္ရွိသြားၾကၿပီျဖစ္ပါတယ္။ တျခားမ်ိဳးစုေတြကေတာ့ အခ်ိန္နဲ႔ အမွ် ေျပာင္းလဲေကာင္း ေျပာင္းလဲေနပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ သက္႐ွိေတြပိုမို ေကာင္းမြန္လာတယ္လို႔ မဆိုလိုပါ။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဥတုရာသီေတြ ေျပာင္းလဲ၊ ျမစ္ေၾကာင္းေတြေျပာင္း၊ ယွဥ္ၿပိဳင္သူအသစ္ေတြ က်ဴးေက်ာ္လာနဲ႔ လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ တစ္သန္းက ပိုေကာင္းပါတယ္ဆိုတာေတြဟာ အခု ေကာင္းခ်င္မွေကာင္းေတာ့မွာပါ။ ေဒသတစ္ခုမွာ ေကာင္းတယ္ဆုိတိုင္း တျခား ေဒသမွာ ေကာင္းခ်င္မွေကာင္းမွာပါ။ ေရခဲဝက္ဝံမ်ားအေနနဲ႔ ေရခဲေဒသမွာသာ ေကာင္းၿပီး အပူပိုင္းေဒသမွာဆို ပူလို႔ လွ်ာတစ္လစ္ ျဖစ္ေနပါလိမ့္မယ္။ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ႐ွိမႈဆိုတာ ပတ္ဝန္းက်င္အေျခအေနနဲ႔ပဲ ဆိုင္ၿပီး တိုးတက္မႈနဲ႔ လားလား မဆိုင္ပါ။ 




အလြဲ ၃ ။ ‘ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဟာ အၿမဲတမ္း အံစာပစ္သလို ကံျဖစ္ခ်င္သလို ျဖစ္တယ္။’


ကံတရားဆိုတာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ရဲ႕ အေၾကာင္းရင္းခံ တစ္ခုသာသာပါ။ ၾကံဳရာက်ပန္းမျဖစ္တဲ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ အပိုင္းေတြလည္း ႐ွိပါတယ္။ ဗီဇအသစ္ေတြ၊ သက္႐ွိေတြၾကား ကြဲျပာခ်က္ေတြ ျဖစ္လာတာဟာ က်ပန္းသေဘာ ျဖစ္ခ်င္တိုင္းျဖစ္တာပါ။ ဒါေပမယ့္ သဘာဝရဲ႕ ေ႐ြးခ်ယ္မႈ ျဖစ္စဥ္ကေတာ့ ျဖစ္ခ်င္တိုင္း ျဖစ္တာ မဟုတ္ပါ။
ဥပမာဆိုရရင္ ငါးေတြ၊ ေရေနတြားသြားသတၱဝါေတြ၊ ေရေနႏို႔တိုက္သတၱဝါေတြရဲ႕ ကိုယ္သ႑ာန္ဟာ ခပ္သြယ္သြယ္႐ွိတယ္။ သြယ္တဲ့ သ႑ာန္က ေရထဲမွာ သြားရတာ ပိုလြယ္သကိုး။ သြယ္တဲ့ ကိုယ္ပံုသ႑ာန္က သဘာဝအေလ်ာက္ ျဖစ္ခ်င္တိုင္းျဖစ္လာတဲ့ ပံုစံေတြထဲက တစ္ခု ျဖစ္ေပမယ့္ ေရဆိုတဲ့ ပတ္ဝန္းက်င္မွာ သြယ္တဲ့ ခႏၶာကိုယ္သ႑ာန္ဟာ ပိုမို လိုက္ေလ်ာညီေထြ ႐ွိမယ္ဆိုတာက အၿမဲ ဒီအတိုင္းပါပဲ။ ငါးျဖစ္ေစ၊ လင္းပိုင္ျဖစ္ေစ သြယ္တဲ့ခႏၶာ ပိုင္႐ွင္ေတြက ေရကူးျမန္တာပဲေလ။ ေျပာျပခ်င္တာကေတာ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဆိုတာ အၿမဲတမ္း ျဖစ္ခ်င္သလိုျဖစ္ေနတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ျဖစ္ခ်င္တိုင္း ျဖစ္လာတဲ့ ဂုဏ္သတၱိေတြဟာ တိက်တဲ့ သဘာဝရဲ႕ ေ႐ြးခ်ယ္မႈနဲ႔ ဆက္ရပ္တည္ သို႔မဟုတ္ ပ်က္စီးရတယ္ဆိုတာပါပဲ။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဟာ အံစာပစ္သလို ကံျဖစ္ခ်င္သလို ျဖစ္တယ္ ဆိုတာဟာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီကို တစ္ပိုင္းျဖတ္လိုက္တာပါပဲ။
 


 



အလြဲ ၄ ။ ‘သက္႐ွိဇီဝေတြဟာ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္နဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြ ျဖစ္ေအာင္ ‘ႀကိဳးစား’ ယူေနတယ္’ 


သဘာဝရဲ႕ေ႐ြးခ်ယ္မႈ ျဖစ္စဥ္နဲ႕ လိုက္ေလ်ာညီေထြ႐ွိမႈဟာ ဆက္စပ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီျဖစ္စဥ္မွာ ‘ႀကိဳးစား’ တာမပါဘူး။ သက္႐ွိအုပ္စုတစ္ခုမွာ တစ္ေကာင္နဲ႔တစ္ေကာင္ မတူမယ့္အခ်က္ေတြ႐ွိေနမယ္။ ဒီအခ်က္ေတြအရ သဘာဝက အလိုလို ေ႐ြးခ်ယ္သြားတယ္။ သက္႐ွိတစ္ခုခုမွာ ႐ွင္သန္မ်ိဳးပြားဖို႔ ေကာင္းမြန္တဲ့ ဂုဏ္သတၱိေတြေပးမယ့္ ဗီဇ ႐ွိခ်င္႐ွိပါမယ္။ မ႐ွိရင္ေတာ့ ‘ႀကိဳးစား’ ယူ႐ံုနဲ႔ ရမလာပါဘူး။  
 

 

အလြဲ ၅ ။ ‘သဘာဝရဲ႕ေ႐ြးခ်ယ္မႈဟာ သက္႐ွိေတြ အလို႐ွိေနတဲ့တာ ကို ေပးပါတယ္’


သဘာဝဆိုတာ အာ႐ံုခံစားမႈ မ႐ွိပါဘူး။ စိတ္လည္း မ႐ွိပါဘူး။ မ်ိဳးစိတ္တစ္ခု ဘာလုိသလဲ သူက မသိႏိုင္ပါဘူး။ သက္႐ွိအုပ္စုတစ္ခုအတြင္းမွာ ပိုမိုေကာင္းမြန္ လိုက္ေလ်ာညီေထြတဲ့ ဗီဇကြဲျပားမႈေတြ ႐ွိေနၿပီးရင္ ဒီအုပ္စုဝင္သက္႐ွိေတြဟာ မ်ိဳးဆက္ကမ္းလွမ္း႐ွင္သန္ႏိုင္ၾကဦးမွာပါ။ ဒီအုပ္စုကိုယ္တိုင္ဟာလည္း ဆက္လက္ဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚလာလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ အုပ္စုထဲမွာ ေကာင္းမြန္တဲ့ ဗီဇကြဲလြဲမႈေတြ မ႐ွိေနဘူးဆိုရင္ အုပ္စုဟာ ဆက္လက္ ႐ွင္သန္ေနႏုိင္ေပမယ့္ ဆင့္ကဲျဖစ္ေပၚမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေနာက္ဆံုး မ်ိဳးပါသုဥ္းသြားႏိုင္ပါတယ္။ ဗီဇကြဲလြဲမႈေတြထဲက အလိုက္ေလ်ာဆံုးဟာက ဆက္႐ွင္မယ္။ ဘယ္သူမွ မလိုက္ေလ်ာရင္ အကုန္ မ်ိဳးသုဥ္းမယ္။ သဘာဝရဲ႕ ေ႐ြးခ်ယ္မႈကေန ၿပီး ကဲ မင္းဘာ လိုသလဲ ေရာ့လို႔ ေပးတာ မဟုတ္ပါဘူး။ 







အလြဲ ၆ ။ ‘ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဆိုတာ သီအုိရီ တစ္ခု သာသာပါ။ သူဟာသူေတာင္ မေသခ်ာလွပါဘူး’


သိပၸံ မွာ သီအိုရီဆိုတာဟာ ေတြ႕႐ွိရတဲ့အေထာက္အထားေတြေပၚ အေျခခံၿပီး၊ စမ္းသပ္မႈရလဒ္ေတြကို အသင့္အတင့္ ခန္႔မွန္းႏိုင္ၿပီးေတာ့ အႀကိမ္ႀကိမ္လည္း စမ္းသပ္ ခန္႔မွန္း ခ်ိန္ကိုက္ၿပီးသား သဘာဝျဖစ္စဥ္ေတြအေပၚ ႐ွင္းလင္းခ်က္ေတြျဖစ္ပါတယ္။ အရပ္သံုးစကားမွာဆိုရင္ေတာ့ သီအိုရီ ဆိုတာဟာ မွန္းဆခ်က္တစ္ခု၊ ခန္႔မွန္းခ်က္တစ္ခု၊ စိတ္ကူးထားမႈ တစ္ခု လို႔ ဆိုလိုပါတယ္။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီလို႔ ဆိုလိုက္ရင္ မလိုလားအပ္တဲ့ အဓိပၸာယ္ေရာေထြးမႈေတြ ျဖစ္လာတတ္တယ္။




အလဲြ ၇ ။ ‘ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီဟာ လြဲမွားေနေၾကာင္း ေတြ႔႐ွိၿပီး သိပၸံပညာ႐ွင္ေတြကိုယ္တိုင္ လက္ခံမႈ နည္းလာၾကၿပီ’


သိပၸံပညာ႐ွင္ေတြဟာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ျဖစ္သလား မျဖစ္သလား မျငင္းပါဘူး။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ဘယ္လိုျဖစ္သလဲဆိုတဲ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ယႏၲရားေတြ အေၾကာင္းကိုေတာ့ အၿပိဳင္အဆိုင္ ျငင္းခုန္တတ္ၾကတယ္။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကို ဆန္႔က်င္တဲ့လူေတြက ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ဘယ္လို ျဖစ္သလဲဆိုတဲ့ ျငင္းခုန္မႈေတြကို နားစြန္နားဖ်ားၾကားၿပီး ဟား ၾကည့္စမ္း သိပံၸပညာ႐ွင္ေတြေတာင္ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီ ျဖစ္သလား မျဖစ္သလာ ျပန္ျငင္းကုန္ၾကၿပီလို႔ လြဲမွားစြာ အဓိပၸာယ္ ေကာက္တတ္ၾကတယ္။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဟာ သိပၸံနည္းက်ၿပီး သိပၸံပညာ႐ွင္မ်ားေရာ တျခားပညာ႐ွင္ေတြကပါ သိပၸံသီအိုရီ တစ္ခုလို႔ ကမာၻတစ္ဝွမ္းမွာ လက္ခံထားတာပါ။







အလြဲ ၈ ။
႐ုပ္ႂကြင္းမွတ္တမ္းမွာ ၾကားဆက္ျပတ္ ေနတဲ့ေနရာေတြက ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီ မွားေၾကာင္း ျပေနတယ္။


ၾကားဆက္မ်ိဳးစိတ္ေတြရဲ႕ ရုပ္ႂကြင္းကို မေတြ႕ရတာဟာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ မျဖစ္ဘူးလို႔ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ဇီဝေဗဒပညာ႐ွင္ေတြဟာ ၾကားဆက္မ်ိဳးစိတ္ေတြ ႐ွိေနရမယ္လို႔လည္း ေမွ်ာ္လင့္ မထားခဲ့သလို တကယ္႐ွိခဲ့တဲ့ ၾကားဆက္မ်ိဳးစိတ္ဟာလည္း ႐ုပ္ႂကြင္းခ်န္ မပစ္ခဲ့တာျဖစ္ႏိုင္ပါေသးတယ္။ ဇီဝသက္႐ွိမ်ိဳးစိတ္မ်ားစြာဟာ ႐ုပ္ႂကြင္းခ်န္မထားခဲ့တတ္ပါ။ ႐ုပ္ႂကြင္းျဖစ္ႏိုင္တဲ့ အေျခအေနေကာင္းမ်ိဳးလဲ ေပးမွ ႐ုပ္ႂကြင္းတည္မွာပါ။ သိပၸံပညာ႐ွင္ေတြက ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ရဲ႕ အဆင့္မ်ားစြာအတြက္ ၾကားဆက္ျပတ္ေနတာေတြ ႐ွိမွာပါ။ လူနဲ႔ လူတူ ပ႐ိုင္းမိတ္ၾကားက အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲလာသမွ် မ်ိဳးစိတ္အသီးသီးရဲ႕ ႐ုပ္ႂကြင္းတိုင္းကို မေတြ႔ႏိုင္ပါ။
ၾကားဆက္ မ်ိဳးစိတ္ေတြရဲ႕ ႐ုပ္ႂကြင္းေတြကို တကယ္ေတြ႕ရွိတာမ်ိဳးေရာ ႐ွိသလား။ ရွိပါတယ္ခင္ဗ်။ ခုေခတ္ ငွက္ေတြနဲ႔ သူတို႔ ဘိုးေဘး ဒိုင္ႏိုေဆာ အရင့္အမာႀကီးေတြ ရဲ႕ ၾကားဆက္ ငွက္ေမြးနဲ႔ ဒိုင္ႏိုေဆာေတြ ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။ ခုေခတ္ ေရေနေဝလငါးနဲ႔ သူ႔ဘိုးေဘး ကုန္းေန ႏို႔တိုက္သတၱဝါေတြရဲ႕ ၾကားဆက္ ႐ုပ္ႂကြင္းေတြလည္း ေတြ႕ႏိုင္ပါတယ္။







အလြဲ ၉ ။ ‘ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သီအိုရီဟာ မျပည့္စံု၊ ေလာေလာဆယ္မွာ ဇီဝအေၾကာင္း ျပည့္စံုစြာ မ႐ွင္းျပႏိုင္ပါ’

ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သိပၸံဟာ ဆက္လက္တိုးတက္ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ပညာတစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ေတြ႕႐ွိခ်က္ အသစ္ေတြ႐ွိလာရင္ ႐ွင္းျပခ်က္ေတြကို အေထာက္အထားေတြအရ လိုအပ္သလို ေျပာင္းလဲ ျပင္ဆင္ရမွာပါပဲ။ က်ေနာ္တို႔ဟာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ယႏၲရားႀကီး ဘယ္လို လုပ္သလဲဆိုတာ အလံုးစံု မသိေပမယ့္ သက္႐ွိဇီဝရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းကိုေတာ့ ေတာ္ေတာ္ သိေနပါၿပီ။ အခ်ိန္နဲ႔အမွ် သက္႐ွိေတြ မ်ိဳးခြဲသြားတဲ့ အဆင္သ႑ာန္ နဲ႔ ဒီလိုေျပာင္းလဲမႈေတြကို ျဖစ္ေစတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြကို အၾကမ္းဖ်င္းသိေနပါၿပီ။ ေနာက္အနာဂတ္မွာလည္း ဒီထက္ပိုသိလာဦးမွာပါ။ သက္႐ွိဇီဝ ဘာလို႔ အဲလို အမ်ိဳးမ်ိဳးအေထြေထြ (မ်ိဳးစိတ္သန္းခ်ီေအာင္) ကြဲျပားေနရလဲဆိုတာကို ရွင္းျပႏိုင္တဲ့ သီအိုရီဆိုလို သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ ေဟာဒီ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီတစ္ခုပဲ ေကာင္းေကာင္း႐ွိပါေသးတယ္။ 







အလြဲ ၁ဝ ။ ‘ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီက တကယ္ေတာ့ အာပါလာႀကီးပါ။ သိပၸံပညာ႐ွင္ေတြကေတာ့ ဝန္ခံမွာ မဟုတ္ပါဘူး’


ဖန္ဆင္း႐ွင္ဝါဒီေတြေျပာတဲ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ရဲ႕ ဟာကြက္ဟာကြက္ဆိုတာေတြကို သိပၸံပညာ႐ွင္ေတြ ျပန္ဆန္းစစ္တဲ့အခါမွာ သူတို႔ေျပာတဲ့ဟာကြက္ဆိုတာ တကယ္ေတာ့ ဖန္ဆင္း႐ွင္ဝါဒီေတြ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သီအိုရီကို လြဲမွားစြာ နားလည္ထားႀကလို႔ျဖစ္လာတဲ့ အျမင္အလြဲေတြပါ။ သိပၸံပညာ႐ွင္ေတြဟာ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီကို ဆက္လက္ ျပဳျပင္မြမ္းမံေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒါဟာ ဒီ သီအိုရီႀကီးက မွားေနတာ အာပါလာႀကီးလို႔ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ သိပၸံဆိုတာ ဘယ္ေတာ့မွ မၿပီးတဲ့ ပန္းခ်ီကားတစ္ခ်ပ္ပါ။ လွၿပီးသားကို ေကာင္းတာေလးေတြ ထပ္ေတြ႔လို႔ ထပ္ခ်ယ္သေနတာပါ။ ပညာဆိုတာ ေလ့လာလို႔ ကုန္သည္ မ႐ွိဆိုသလို သီအိုရီကို ထပ္ခ်ယ္သတာလည္း ဘယ္ေတာ့မွ ၿပီးမွ မဟုတ္ပါ။ သိပၸံနယ္ပယ္ဟာ ဥာဏ္ႀကီး႐ွင္ေတြ အလြန္ ယွဥ္ၿပိဳင္တတ္တဲ့ နယ္ပယ္ျဖစ္လို႔ တကယ္လို႔ တစ္ေယာက္ေယာက္က လုပ္ခဲ့တဲ့ အလဲြကို ေနာက္တစ္ေယာက္က ေတြ႔ရင္ ေထာက္ျပဖို႔ အတိုင္းထက္လြန္ပါပဲ။ 






အလြဲ ၁၁ ။ ‘ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သီအိုရီဟာ စာရိတၱေဖာက္ျပားမႈကို အားေပးပါတယ္။ ကေလးေတြကို မင္းတို႔ဟာ တိရစာၦန္ေတြပါပဲ လို႔သင္ေပးထားရင္ တိရစာၦန္လို က်င့္လိမ့္မယ္’


လူသားေတြဟာ တိရစာၦန္ေလာကထဲက အုပ္စုဝင္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ဟာ ခႏၶာဖြဲ႕စည္းပံုအရေရာ၊ ဇီဝဓာတုေဗဒအရပါ တျခား တိရစာၦန္ေတြနဲ႔ ဆက္ႏြယ္မႈ႐ွိပါတယ္။ အဲလိုပဲ တျခား တိရစာၦန္ေတြနဲ႔ ေဝမ ွ်ထားတဲ့ အျပဳအမူ စ႐ိုက္ေတြလည္း ႐ွိပါတယ္။ ကေလးေတြကို ဂ႐ုစိုက္တယ္။ အုပ္စုလိုက္ အလုပ္လုပ္ၾကတယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြေပါ့။ ဒါေပမယ့္ တိရစာၦန္တစ္မ်ိဳးစီမွာ ထူးျခားတဲ့ အျပဳအမူစ႐ိုက္ ကိုယ္စီ ႐ွိၾကတယ္။ ဒီေတာ့ လူဆိုတာ လူလိုပဲ က်င့္မွာပါ။ ပက္က်ိဟာ ပက္က်ိလို ျပဳမူမွာပါ။ ႐ွဥ့္ဟာလည္း ႐ွဥ့္လိုပဲ ျပဳမူမွာပါ။ အဲေတာ့ကာ ကေလးေတြဟာ ငါတို႔လည္း တိရစာၦန္ေတြနဲ႔ အမ်ိဳးေတာ္တာပဲ လို႔ သိသြားတာနဲ႔ ေရခူတစ္ေကာင္လို တြန္႔လိမ္တြန္႔လိမ္ ျဖစ္ေနမွာမဟုတ္ပါဘူး။ ေခြးတစ္ေကာင္လို အမႈိက္ပုံထဲ ဝင္အိပ္ေနမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္နဲ႔ စာရိတၱေဖာက္ျပားမႈနဲ႔ ဆက္စပ္ခ်င္တာ လံုးဝလံုးဝ အဓိပၸာယ္ မ႐ွိပါ။ စာရိတၱ ဆိုတာ ဘာျဖစ္သလဲဆိုတာကို အေျခခံတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ဘာျဖစ္သင့္သလဲ ဆိုတာကို အေျခခံတာပါ။





အလြဲ ၁၂ ။ ‘ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဟာ လူအခ်င္းခ်င္း ဖိႏွိပ္တာကို ေထာက္ခံပါတယ္’


၁၉ရာစုနဲ႕ ၂ဝရာစုဦးပိုင္းမွာ လူမႈအဖြဲ႕အစည္း အသံုးခ် ဒါဝင္ဝါဒ (Social Darwinism) ဆိုတဲ့ ဒႆနအလြဲတစ္ခု ထြက္ေပၚလာပါတယ္။ ဒီအယူအဆအရဆိုရင္ ဇီဝျဖစ္စဥ္ျဖစ္တဲ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သေဘာကို လူမႈအဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ အသံုးခ်ဖို႔ ႀကိဳးစားလာတာေတြ႔ရတယ္။ ဒီ ႐ႈေထာင့္အရဆိုရင္ အားနည္းတဲ့လူ၊ ဇီဝသေဘာအရ အသံုးမဝင္ေတာ့တဲ့လူဆိုရင္ က်႐ႈံးေသဆံုးသင့္တယ္လို႔ ဆိုလာတယ္။ ၿပီးေတာ့ အဲဒါဟာ ေကာင္းတဲ့ ေပၚလစီ တစ္ခုျဖစ္႐ံုမက စာရိတၱပိုင္းဆိုင္ရာ ပါ မွန္ကန္တယ္လို႔ ဆိုလာတယ္။ ဒီဝါဒက အဲေခတ္က ကိုလိုနီနယ္ခ်ဲ႕ခံရတဲ့ ႏိုင္ငံေတြ၊ ဆင္းရဲသားေတြ၊ ဖိႏွိပ္ခံလူနည္းစုေတြဟာ သူတို႔ အားနည္းလို႔ ခံရတာ ခံေကာင္းတယ္။ ဖိႏွိပ္ေကာင္းတယ္လို႔ သြန္သင္လာတယ္။ ဒါက ဇီဝေဗဒရဲ႕ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီ မဟုတ္ပါဘူး။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သီအိုရီကို ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ လူနည္းစုေကာင္းက်ိဳးသက္သက္အတြက္ တလြဲ အသံုးခ်လိုက္တာ သက္သက္ျဖစ္တယ္။ လူမႈအဖြဲ႕အစည္း အသံုးခ် ဒါဝင္ဝါဒဟာ မွားေၾကာင္း သက္ေသျပခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ဒါေပမယ့္ ဇီဝအသံုးခ် ဒါဝင္ဝါဒ ျဖစ္တဲ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္သီအိုရီကိုယ္တိုင္ကေတာ့ အခုတိုင္ေအာင္ လက္ခံဆဲ မြမ္းမံဆဲ ခမ္းနားဆဲပါ။






အလြဲ ၁၃ ။
ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္နဲ႔ ဘာသာေရးဟာ လံုးဝလံုးဝ မကိုက္ညီပါ

ဘာသာေရးနဲ႕ သိပၸံသီအိုရီတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဟာ အလြန္ျခားနားတဲ့ အရာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သိပၸံဟာ သဘာဝအျဖစ္အပ်က္ေတြကို ႐ွင္းျပဖို႔ သဘာဝအေၾကာင္းရင္းေတြကုိပဲ ျပန္သံုးပါတယ္။ ဘာသာေရးကေတာ့ သဘာဝေလာကကို ေက်ာ္လြန္တဲ့ ယံုၾကည္ခ်က္ေတြနဲ႔ ဆက္ႏြယ္ေနတယ္။

ဘာသာေရးနဲ႔ သိပၸံထဲက တစ္ခုပဲ ေ႐ြးရမယ္ဆိုတာ လြဲမွားေနပါတယ္။ တခ်ိဳ႕ဘာသာေရးယံုၾကည္ခ်က္ေတြဟာ သိပၸံနဲ႔ မကိုက္ညီတာ ရွိေတာ့ရွိပါတယ္။ ဥပမာ ကမာၻႀကီးနဲ႔ သက္႐ွိအေပါင္းကို ေျခာက္ရက္တည္းနဲ႔ ဖန္ဆင္းတယ္ဆိုတာမ်ိဳးေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဘာသာေရးအဖြဲ႕အစည္းအေတာ္မ်ားမ်ားဟာေတာ့ျဖင့္ သိပၸံပညာရပ္ဆိုင္ရာ ေတြ႕႐ွိခ်က္ေတြနဲ႔ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ သီအိုရီေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ မကိုက္ညီတာ ထိပ္တိုက္ေတြ႕ေနတာမ်ိဳး မ႐ွိၾကပါဘူး။ စင္စစ္ ဘာသာေရးကိုင္း႐ိႈင္းသူ အမ်ားအျပားဟာ သဘာဝတရားျဖစ္စဥ္ေတြကို ပိုနားလည္လာလို႔ ပိုလို႔ေတာင္ ယံုၾကည္မႈတိုးလာပါေသးတယ္။ ၿပီးေတာ့ သိပၸံအသိုင္းအဝိုင္းထဲမွာလည္း ဘာသာေရးကိုင္း႐ိႈင္းတဲ့ ပညာ႐ွင္ေတြ ေထာင္ခ်ီ႐ွိပါတယ္။ ဒီပညာ႐ွင္ေတြဟာ ဘာသာေရးလည္း ယံုသလို ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကိုလည္း လက္ခံပါတယ္။







အလြဲ ၁၄ ။ ‘ေက်ာင္းသားမ်ားကို ဖန္ဆင္း႐ွင္ဝါဒေရာ သိပၸံေရာ ႏွစ္မ်ိဳးလံုး သင္ေပးသင့္တယ္။ ေက်ာင္းသာေတြ သေဘာက်ရာ လက္ခံၾကေပါ့’


ဖန္ဆင္း႐ွင္ဝါဒဟာ အမ်ိဳးမ်ိဳးအေထြေထြ ႐ွိတဲ့အေလ်ာက္ တကယ္ေတာ့ ႏွစ္မ်ိဳးကိုပဲကို ႏႈိင္းယွဥ္သင္ေပးတာ မဟုတ္ပါ။ အမ်ိဳးမ်ိဳး ႏိႈင္းေနတာ ျဖစ္လိမ့္မယ္။ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီအယူအဆေတြဟာ သိပၸံနည္းမက်တဲ့အတြက္ သိပၸံစာသင္ခန္းနဲ႔ မဆုိင္ပါဘူး။ သိပၸံစာသင္ခန္းမွာ သိပၸံနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေဆြးေႏြးမႈေတြ လုပ္ႏိုင္ပါတယ္။ ငွက္ေတြဟာ ဒိုင္ႏိုေဆာေတြကေန ဆင္းသက္လာသလား၊ ဒိုင္ႏိုေဆာေတြနဲ႔ တူညီတဲ့ ဘုိးေဘးမ်ိဳးစိတ္တစ္ခုက ဆင္းသက္သလားဆိုတာမ်ိဳး ေဆြးေႏြးႏိုင္တယ္။ ဒါေပမယ့္ သိပၸံနည္းက်တဲ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္နဲ႔ ဘာသာေရးနည္းက်တဲ့ ဖန္ဆင္း႐ွင္ဝါဒကို ႏႈိင္းယွဥ္ ျငင္းခုန္ေနတာကေတာ့ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒါဟာ ဘာသာေရးသမားေတြကေန သိပၸံသင္႐ိုးေတြထဲကို သူတို႔ အယူအဆေတြ သြတ္သြင္းဖို႔ ႀကိဳးစားတာ သက္သက္ပါ။ 







အလြဲ ၁၅ ။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ကိုယ္တိုင္ဟာ ဘာသာအယူအဆ တစ္ခုျဖစ္တယ္


ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဆိုတာ သိပၸံပါ။ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဆုိတာဟာ သဘာဝေလာကထဲက အေထာက္အထားေတြ႕႐ွိခ်က္ေတြေပၚအေျခခံၿပီး အဓိပၸာယ္ေကာက္ယူ ၿပီး သဘာဝျဖစ္စဥ္ေတြကို ႐ွင္းျပဖို႔ ႀကိဳးပမ္းတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ သိပၸံဆုိတာ ဘာသာေရး မဟုတ္ပါဘူး။ ဘာလို႔ဆို ဘာသာေရးဆိုတာ သဘာဝေလာကကို ေက်ာ္လြန္တဲ့ (transcendental) ဖန္ဆင္း႐ွင္၊ တန္ခိုး၊ ဝိညာဥ္၊ လြတ္ေျမာက္မႈ ဒါေတြနဲ႔ ပတ္သက္ပါတယ္။ 








Reference : http://evolution.berkeley.edu/evosite/misconceps/index.shtml

(ေက်ာ္စြာလင္း)


3 comments:

  1. အားလံုးရဲ့ source တစ္ခုပဲရွိပါတာပါေက်ာ္ေဇယ်ာလင္းေရ..။ ဒီ source ကေနသက္ရွိေတြျဖစ္ထြန္းလာျပီး အေျခခံအက်ဆံုးသက္ရွိကေန အဆင့္ျမင့္တယ္လို႔ဆိုႏိုင္တဲ့ ဒီေန႔လူသားသတၱဝါအထိ အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲလာတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသီအိုရီဟာ အၾကြင္းမဲ့မွန္ကန္တဲ့သီအိုရီသာျဖစ္ပါတယ္။

    တစ္ခုေျပာခ်င္တာက ဗုဒၶဘာသာမွာ လူသားဟာျဗဟၼာၾကီးေလးဦးကေန ဆင္းသက္လာတယ္လို႔မဆိုထားပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ဗုဒၶဘာသာဟာသိပၸံနဲ႔နီးစပ္တယ္လို႔ေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြကိုအထင္မလြဲေစခ်င္ဘူး။

    source ရဲ့သက္ေရာက္မႈေၾကာင့္ အနည္းငယ္ေသာ မ်ိဳးစိတ္ေတြမွလြဲျပီးအားလံုးေသာ မ်ိဳးစိတ္ေတြမွာ တူညီေသာ characteristic ေတြရွိေနတာပါ။ အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲမႈဟာ ရပ္တန္႔သြားတာမ်ိဳးမရွိပါဘူး။ သက္ရွိေတြအေပၚမွာဆက္လက္သက္ေရာက္မႈရွိေနဦးမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုေျပာင္းလဲသြားမယ္ဆိုတာကေတာ့..

    ReplyDelete
  2. အြန္ ကိုထြန္းေက်ာ္လင္းကလည္း။ အခုပဲ အလြဲတစ္ခု လုပ္လိုက္ျပန္ၿပီ။

    ((အားလံုးရဲ့ source တစ္ခုပဲရွိပါတာပါေက်ာ္ေဇယ်ာလင္းေရ..။ ဒီ source ကေနသက္ရွိေတြျဖစ္ထြန္းလာျပီး အေျခခံအက်ဆံုးသက္ရွိကေန အဆင့္ျမင့္တယ္လို႔ဆိုႏိုင္တဲ့ ဒီေန႔လူသားသတၱဝါအထိ အဆင့္ဆင့္ေျပာင္းလဲလာတာျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသီအိုရီဟာ အၾကြင္းမဲ့မွန္ကန္တဲ့သီအိုရီသာျဖစ္ပါတယ္။))

    [[အလြဲ ၂ ။ ‘ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ ဆိုတာ တိုးတက္ျခင္းေလွကားတစ္ခုကို တက္ရသလိုပါပဲ။ သက္ရွိေတြဟာ ဆင့္ကဲ တိုးတက္လာပါတယ္။’]]

    :D

    ReplyDelete